jouw mening over suriname
Adverteren | Contact |  nederlands | english
sula suriname
Surinaamse vlag
REGISTREER
E-mail adres
Wachtwoord
Categorieën
Zoeken
 
Column Martin Panday
Het A Dek’ba Concept.
Ik wil geen nieuwe woorden toevoegen aan de Nederlandse of aan de Surinaamse ...
> meer columns
Het Weer in Suriname
Algemene Informatie
Paramaribo
Paramaribo is de hoofdstad van Suriname. Paramaribo ligt aan de linkeroever van ...
> meer algemene informatie
FAQ
Hoe geef ik een beoordeling / rating?
Beoordelingen / ratings van de bestemmingen, accommodaties, restaurants, ...
> meer FAQ
Sterren uitleg
Martin Panday

Het “Dus Dat” fenomeen.

column, martin-panday
13 september 2010
Het “Dus Dat” fenomeen.Beoordeling:  0.0  (0 stemmen | 0 reacties)

Voor de keren dat ik (toen ik nog in Nederland woonde) in Suriname op bezoek was en te maken kreeg met het begrip “dus-dat”, dacht ik dat “dus dat” zoiets betekende als “dus dat is hetgeen ik bedoel” of “dat is nou wat ik wil zeggen” of zoiets dergelijks.

Nu ik hier woon en werk, blijkt “dus-dat” toch iets anders in te houden dan wat ik al die tijd veronderstelde.

De wijze waarop “dus dat” gebruikt wordt, loopt nogal uiteen.

Zo wordt “dus dat” veelal gebruikt om een geuit misnoegen over iets of iemand met een ander te delen: “Het is een rot eind rijden naar Albina”..... “Dus dat”.

Daarnaast wordt “dus dat” ook gebruikt als dooddoener. Stel je hebt een formulier nodig dat je moet afhalen bij loket 1 van bijvoorbeeld een overheidsinstantie. Bij loket 1 wordt verteld dat je het formulier moet laten afstempelen bij loket 2. Maar loket 2 is op dat moment onbemand, gesloten of simpelweg verhuisd naar een andere locatie. Maak je daar een opmerking over, dan is het antwoord daarop: “dus dat”. Klaar. Niets meer, niets minder. Verder vragen of doorvragen heeft geen zin want “dus dat” is een algemeen geaccepteerd sluitstuk van een mededeling.

Verder kan “dus dat” uitstekend dienen als excuus om zich te verschuilen achter de verantwoordelijkheid van een ander. Blijft de verantwoordelijke in gebreke, dan valt de hele molen stil en wordt de situatie, met de magie van “dus dat”, omgetoverd tot een acceptabele aangelegenheid.

Om het “dus dat” fenomeen iets verder te illustreren volgt even een kleine greep uit mijn eigen “dus dat” ervaringen die ik heb opgedaan in de periode vanaf mijn vestiging in Suriname.

Ik heb een airco nodig, stap een speciaalzaak binnen en ik vraag aan de winkeljuffrouw of ze mij kan helpen. Dat kan ze niet want de meneer die over airco’s gaat is er niet.

“Hoe laat is hij er dan wel?”

“Ik weet het niet hoor.”

“Maar komt hij vandaag dan nog?”

“Dus dat...” (ik was net in het land en in de veronderstelling dat er na “dus dat...” nog een zinsdeel zou volgen maar die bleef uiteraard uit en ik maar voor nop wachten tot de winkeljuffrouw uitgesproken was).

Roken is slecht. Maar ik ben aan sigaretten verslaafd en voor mij gaat er niets boven een nicotinetrekje op zijn tijd. Tot mijn verbazing waren de prijzen voor sigaretten (inmiddels enige tijd geleden) plotseling met meer dan 100% gestegen. Als donderslag bij heldere hemel.

Wanneer ik de Chinees, waar ik dagelijks mijn pakje kankerstaafjes koop, hierover aanspreek volgt eerst een woordenstroom in (vermoedelijk) het Mandarijns waarna de goede man zijn schouders ophaalt en zegt: “Duh datjie...”

Op een terrasje in een van onze toplocaties, ga ik samen met een vriend zitten en de bestelling wordt weldra opgenomen. Het is overdag dus gaan we alcoholvrij en bestellen beiden een glaasje kersensap. Tien minuten later komt de ober terug met de mededeling dat er geen kersensap meer is. Geen probleem. Ik neem wel genoegen met een sinaassap en mijn maat vraagt om een glaasje markoesasap. Wanneer de ober een kwartier later terugkomt met één glas sinaassap op zijn dienblad en ons vervolgens vertelt dat de markoesasap al op is, vraag ik of hij ons dat niet van te voren had kunnen mededelen.

Het antwoord? U raadt het al.

Van een Canadese toerist hoorde ik dat hij in zijn hotel naar de receptie was gestapt omdat er vuil water uit de kraan kwam. Een waterprobleem bleek in meerdere kamers te bestaan want in een andere kamer die de toerist kreeg toegewezen, kwam er helemaal geen water uit de kraan. Toen hij dat doorgaf aan de receptie, nam de receptioniste in ieder geval de moeite om haar reactie in het Engels te vertalen: “Thus that, Sir.”

Ik kan het niet helpen dat bij mij het vermoeden bestaat dat “dus dat” niet alleen twee woorden zijn, maar dat het “dus dat” fenomeen ook nog eens een beetje in onze mentaliteit geslopen is. Een “dus dat” mentaliteit.

Genoegen nemen met iets dat door een tekortkoming van een ander ergens blijft “steken”, maar dat van cruciaal belang is voor een goede gang van zaken, wordt collectief geaccepteerd. Met twee woorden.

We kunnen ons distantiëren van een probleem door ons achter “dus dat” te verschuilen en daarmee is de kous af. Verantwoordelijkheid is in één keer geen individuele kwestie meer maar een zorg die met “dus dat” van zich kan worden afgeschoven.

Maar denken we er ook aan hoe die houding er van buiten uitziet? Voor degene die onze cultuur niet kent zal het “dus dat” gedrag als ronduit laks ervaren worden.

De reactie van de ober op het terrasje en het voorval met de Canadese toerist in het hotel zijn daar goede voorbeelden van.

Als zo meteen de toeristenstroom zal toenemen en wij steeds meer te maken zullen krijgen met andere culturen, kan het “dus dat” gedrag, met name in de horeca, ons de das om doen.

Ik wil zeker geen preek houden over onze mentaliteit en ik wil in geen enkel opzicht afbreuk doen aan onze cultuur. We bepalen zelf wat we willen zeggen en misschien heeft het “dus dat” fenomeen wel zijn charme. Een stukje “lay back” en een relaxte houding horen nu eenmaal bij onze cultuur.

Maar laten we er alsjeblieft op letten dat we “dus dat” niet gebruiken als een slap excuus om verantwoordelijkheden uit de weg te gaan die wel degelijk “onze zaken” zijn.

En de indruk wekken dat wij ons achteloos neerleggen bij onvolkomenheden van anderen en van onszelf. Dus dat...

delen op facebookdelen via twitterdelen via hyves
 

Beoordeel Het “Dus Dat” fenomeen.

U moet ingelogd zijn om uw beoordeling te kunnen geven. Nog geen account? Maak er hier een aan.

Nog geen reacties

 
 

Gerelateerde items

danas packaging
Top Bestemmingen
(8)
(8)
(5)
(2)
(6)
> bekijk alle top bestemmingen..
Top Restaurants
(8)
(6)
(1)
(1)
(7)
> bekijk alle top restaurants..
Top Accommodaties
(2)
(2)
(3)
(4)
(4)
> bekijk alle top accommodaties..
Nieuws Suriname