jouw mening over suriname
Adverteren | Contact |  nederlands | english
sula suriname
Surinaamse vlag
REGISTREER
E-mail adres
Wachtwoord
Categorieën
Zoeken
 
Column Martin Panday
Keurmerken; Garantiesticker voor Kwaliteit?
Gemeubileerde bovenwoning, een appartementje in de tuin, een tot-studio-omgeb...
> meer columns
Het Weer in Suriname
Algemene Informatie
GMT
Suriname ligt in de tijdszone GMT -3. In Suriname is het in de zomer (zomertijd)...
> meer algemene informatie
FAQ
Waarom maken jullie gebruik van de verkeerde landkaart?
De makers van deze website maken gebruik van de functionaliteit van google ma...
> meer FAQ
Sterren uitleg
Martin Panday

Het A Dek’ba Concept.

column, martin-panday
2 september 2010
Het A Dek’ba Concept.Beoordeling:  0.0  (0 stemmen | 0 reacties)

Ik wil geen nieuwe woorden toevoegen aan de Nederlandse of aan de Surinaamse taal, maar bij het constateren van een “fenomeen” dat zich regelmatig voordoet kan ik het natuurlijk niet laten om een naam te bedenken voor iets dat mij steeds vaker opvalt sinds ik hier woon.

Wat ik precies bedoel met het “A dek’ba concept” is moeilijk in een paar zinnen uit te leggen. Ik zal daarom proberen het concept te verduidelijken aan de hand van een aantal voorbeelden uit de praktijk.

Er moest een kippenren gebouwd worden en ik liet een timmerman komen die het “zaakje”voor mij zou opzetten. Hij kocht de benodigde meters gaas, posten, hout, spijkers en twee paar scharnieren voor het timmeren van een deurtje voor de ren. De werkwijze was simpel; 4 posten in de grond, gaas eromheen, deurtje erin en hoppa, de kippenren was klaar. Toen ettelijke minuten later de posten langzaam maar zeker naar voren trokken (kennelijk door de spanning van het gaas, maar zeker weet ik het niet want ik ben nu eenmaal geen timmerman) en ik daar een opmerking over maakte, kwam de goede man onmiddellijk in actie. Van het hout dat over was, werden er vier paar steunbalkjes gezaagd die met kracht de grond in werden gestampt en tegen de posten aan werden geduwd. Nadat hij daarmee klaar was klopte de timmerman zijn handen tegen elkaar af en riep opgewekt: “A dek’ba tô?”

Mezelf achter de oren krabbend, aanschouwde ik het resultaat en ik vroeg mij af hoe lang de kippenren stand zou houden.

De timmerman had vermoedelijk mijn twijfels door want toen hij aan zijn tweede opdracht, het timmeren van een hondenhok, begon, ging hij iets zorgvuldiger te werk. Ik had aangegeven dat ik een hok wilde hebben dat op de grootte van de hond was afgestemd, en met opgetrokken wenkbrauwen keek ik toe hoe de hond eerst nauwkeurig werd opgemeten.  

De latten van het te gebruiken hout, werden met de puntige kant van een spijker gemarkeerd met de bedoeling om langs de gekerfde lijnen, het hout te zagen. Toen ik vroeg of de lijnen niet beter met een potlood konden worden aangebracht, schudde de timmerman driftig zijn hoofd: “No man, loekoe a dek’ba,” waarna het hout binnen een handomdraai op “maat” werd gezaagd.

Tegen de tijd dat het hondenhok werd opgeleverd, kon Bruno zich met een beetje beleid in zijn nieuwe slaapruimte wringen. Het verbaast mij niet dat, elke keer als de timmerman in de buurt van Bruno komt, de hond grommend zijn tanden laat zien.

Natuurlijk kunnen we over dit soort voorvallen lacherig doen en in wezen is er niet zoveel aan de hand. Maar ook in het toerisme speelt het “a dek’ba” concept geen onbelangrijke rol.

Het “schuin”timmeren van spijkers om twee balken aan elkaar te bevestigen, gebeurt nog altijd op grote schaal bij het opzetten van kampjes en zelfs kleine resorts en lodges in het binnenland. Om de duurzaamheid van een dergelijke constructie te kunnen garanderen moeten balken eerst op een zodanige wijze worden gesneden, zodat ze in elkaar geschoven kunnen worden, waarna ze aan de zijkanten met spijkers worden dichtgetimmerd.

Alleen dan kan een houten frame het gewicht (en andere natuurlijke krachten) voor een langere tijd dragen.

Het binnen “no time” in elkaar flansen van kampjes, tentjes en andere gebouwen die conform het “a dek’ba” concept worden opgezet, zal de duurzaamheid van dit soort accommodaties niet ten goede komen.

Maar het “a dek’ba” concept beperkt zich niet alleen tot het werkveld van timmermannen en kampjesbouwers. In het dagelijks leven wordt ik dikwijls geconfronteerd met het “snel volstaan” met de kwaliteit van diensten en producten.

Om maar een voorbeeld te noemen. Mijn auto is verzekerd maar ik heb nooit een polisblad ontvangen of gezien, en als ik ernaar vraag wordt mij door de medewerker van de verzekeringsmaatschappij gevraagd wat ik precies bedoel met een polis of een polisblad. Omdat ik geen zin had om dat allemaal uit te leggen, weet ik dus nog steeds niet waar ik precies voor verzekerd ben en waarvoor ik zelf moet opdraaien. En elke burger van dit land neemt daar genoegen mee.

Ik vraag regelmatig offertes aan bij bedrijven of organisaties waarvan ik het vermoeden heb dat die enige mate van kwaliteit zouden leveren. Maar de prijsopgaven die ik onder ogen krijg zijn soms buitengewoon bedroevend. De opbouw van de prijs staat nergens aangegeven, de omschrijving van het product wordt niet of vaagjes in de offerte vermeld, en het is een keer voorgekomen dat ik het uurtarief zelf mocht uitrekenen (uit de totale prijsopgave) omdat het bedrijf niet meer precies wist wat voor een uurtarief er precies gehanteerd werd.

Achteraf blijkt dus dat bedrijven sinds jaar en dag offertes op die manier uitbrengen en dat dat door iedereen geaccepteerd wordt. Sterker nog, op basis van dit soort offertes wordt er een samenwerking aangegaan en het verbaast mij niet dat er zo vaak een discussie ontstaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over diensten en producten die niet in de offerte genoemd worden maar waar uiteindelijk wel voor betaald moet worden.

Een bekende kite-surfer strandde onlangs samen met twee metgezellen op Matapica. Via zijn vriendin in Paramaribo, probeerde hij een helikopter te organiseren om het gestrande gezelschap op te laten halen. Nadat zijn vriendin de hele ochtend tevergeefs gepoogd had de heli naar Matapica te krijgen, werden de kite-surfer en zijn avontuurgenoten uiteindelijk pas tegen het eind van de volgende middag door een vriend met de boot opgehaald en naar de stad teruggevaren. Een klein incident met een goede afloop, zou men kunnen stellen. Maar hoe had het eruit gezien als het gezelschap bestond uit buitenlandse toeristen? Die hadden geen genoegen genomen met het feit dat het laten overvliegen van een rescue-helikopter een hele ochtend in beslag zou nemen en achteraf helemaal niet geregeld kon worden.

Maar niemand die daarbij stilstaat, …behalve dan die kite-surfer en zijn kompanen.

delen op facebookdelen via twitterdelen via hyves
 

Beoordeel Het A Dek’ba Concept.

U moet ingelogd zijn om uw beoordeling te kunnen geven. Nog geen account? Maak er hier een aan.

Nog geen reacties

 
 

Gerelateerde items

danas packaging
Top Bestemmingen
(8)
(8)
(5)
(2)
(6)
> bekijk alle top bestemmingen..
Top Restaurants
(8)
(6)
(1)
(1)
(7)
> bekijk alle top restaurants..
Top Accommodaties
(2)
(2)
(3)
(4)
(4)
> bekijk alle top accommodaties..
Nieuws Suriname